آکادمی داریوش نخشبی
آموزش موسیقی حضوری و آنلاین
آکادمی داریوش نخشبی
آموزش موسیقی حضوری و آنلاین

نوشته های بلاگ

همه «ترین»ها درباره پیانو

۱۹ اسفند ۱۳۹۹ سازشناسی
همه «ترین»ها درباره پیانو

پیانو به موسیقی کلاسیک و مدرن کمک شایانی کرده و اولین بار در اوایل قرن هجدهم میلادی ساخته شد. این ساز از هارپسی کورد نشات گرفته است و از آن زمان به شکلهای مختلفی مانند پیانو گراند، پیانو دیواری، پیانو دیجیتال و در نهایت کیبوردها و سینت سایززرها و همچنین پیانوهای هیبریدی پا به دنیای موسیقی نهاده است. پیانو یکی از سازهای پر طرفدار است و همچنین بخشی از دکور خانه نیز به شمار می رود. با مطالعا این مقاله با ۱۰ واقعیت جالب درباره این ساز آشنا خواهید شد.

پیانو گلکسی عجیب ترین پیانوی جهان

پیانو گلکسی

پیانو گلکسی در امارات متحده عربی توسط شرکتی به نام Galaxy Instruments که در زمینه ساخت سازهای عجیب و غریب و لوکس تخصص دارد، ساخته شد. پیانوهای بسیاری هستند که به آثار هنری تبدیل شده اند.

اگرچه، این مورد یکی از عجیب ترین پیانوهایی است که تا به حال دیده ام. پیانو گلکسی جز گران قیمت ترین پیانوهای دنیاست که ۱.۳۶ میلیون دلار قیمت گذاری شده است. بدنه آن با ورقه طلای ۲۴ عیار ساخته شده است و درپوش اتوماتیک و کلیدهای منحنی شکلش از چیزهایی که طراحی اش را خاص کرده است.

من درباره صدایی که این پیانو تولید می کند مطمئن نیستم، اما احتمالا نباید خیلی از آن انتظار داشته چرا که این شرکت بیشتر قصد دارد خود را به عنوان یک ارائه دهنده اقلام لوکس معرفی کند تا یک فروشنده ساز!

گران ترین پیانوی جهان

گران قیمت ترین پیانو

گران قیمت ترین پیانو توسط تولید کننده پیانو کانادایی یعنی Heintzman طراحی شده است. این پیانوی زیبا اولین در بازیهای المپیک بجینگ ۲۰۰۸ توسط پیانیست چینی، Lang Lang نواخته شد. طراحی شفاف فوق العاده این پیانو، آن را از بقیه متمایز کرده و به همین دلیل به آن پیانوی کریستالی می گویند. بعدها در یک مزایده به قیمت ۳.۲۲ میلیون دلار فروخته شد و آن را به گرانترین پیانوی دنیا تبدیل کرد.

اولین پیانوی جهان

اولین پیانویی که اختراع شد

این پیانو در سال ۱۷۰۹ توسط یک سازنده هارپسی کورد به نام Bartolomeo di Francesco Cristfori در ایتالیا ساخته شد. اولین اختراع او gravicèmbalo col piano e forte نام گرفت که به زبان فارسی یعنی هارپسی کورد با صدای بلند و نرم. این نام بعدها به fortepiano کوتاه شد و سپس فقط piano از آن نام باقی ماند.

همانطور که می دانید، هارپسی کورد تنها قادر است در حجم مشخص صدا تولید کند و بیان خاص خود را دارد، بنابراین داشتن سازی که به لمس حساس باشد، تغییر قابل توجهی به حساب می آمد.

اولین پیانویی که اختراع شد به قدری گران بود که حتی اقشار ثروتمند هم نمی توانستند آن را تهیه کنند. یک قرن قبل از اینکه سایرین هم توانایی دسترسی به این پیانو را داشته باشند، فقط آن را در خانه های اشرافی و سلطنتی پیدا می کردید.

اولین پیانو مسلما از نظر ظاهری با آنهایی که امروزه می بیینیم، کاملا فرق داشت. تا قرن نوزدهم میلادی این سازها خیلی تولید نمی شدند.

بزرگ ترین پیانوی دنیا

بزرگترین پیانو جهان

رکورد بزرگترین پیانویی که تا به حال ساخته شده است، متعلق است به یک تنظیم کننده پیانو به نام آدریان من از نیوزیلند. ساخت این پیانو ۴ سال طول کشیده است. وزن این ساز باشکوه ۱.۴ تن و طول آن ۵.۷ متر است. این دستاورد شگرف را پسر جوانی به دست آورد که در زمان اتمام این پیانو ۲۵ سال داشت.

برچسب:
یک دیدگاه بنویسید