آکادمی داریوش نخشبی
آموزش موسیقی حضوری و آنلاین
آکادمی داریوش نخشبی
آموزش موسیقی حضوری و آنلاین

نوشته های بلاگ

تاثیرات موسیقی روی ذهن

۲۷ بهمن ۱۳۹۹ متفرقه از موسیقی
تاثیرات موسیقی روی ذهن

تاثیرات موسیقی روی ذهن در آغاز به ما یادآور می شود که قرن هاست که موسیقی در کنار مردمان دنیا حضور دارد و ما هر روز ساعت ها به موسیقی گوش می‌دهیم و با آن زندگی می‌کنیم.

ما با گوش دادن به موسیقی قابلیت حس جنبه‌های درونی‌تر خود مانند احساسات و هیجانات را فراهم می‌کنیم و باعث آگاهی خود نسبت به احساساتمان می‌شویم.

انسان با شنیدن ریتم و موسیقی متولد می‌شود نوزاد و جنین انسان با شنیدن صدای تنفس و ضربان قلب مادرش آرام می‌گیرد و همچنین در طبیعت نیز انسان با نغمه‌های اطراف خود مانوس است.

موسیقی می تواند انرژی منفی را دفع و به همان میزان باعث جذب انرژی منفی اطراف ما شود!!

دانشمندان سال هاست روی مسئله‌ی موسیقی تحقیق کرده‌اند. می‌دانستید در هنگام گوش دادن به موسیقی در مغز شما چه تغییرات شگفت انگیزی صورت می‌گیرد؟؟ البته که نوع موسیقی در این تغییرات بی تاثیر نیست!

ماده خاکستری مخچه و ناحیه شنوایی مغز نوازندگان موسیقی از افراد دیگری که با موسیقی سروکار ندارند بیشتر است و مغز نوازندگانی که قبل از سن ۷ سالگی شروع به یادگیری موسیقی کرده اند بزرگ تر از سایرین است.

جالب است که بدانید ساز های مختلف تاثیرات متفاوت و ویژه ای را بر روی ذهن می‌گذارند! برای مثال مغز نوازندگان پیانو و آکاردئون ۴۰ درصد بیشتر از نوازندگان دیگر کنترل و هماهنگی دارند از این رو بین دو نیم کره مغز و بخشهای مختلف ذهن آنان ارتباط و هماهنگی بیشتری برقرار است.

هر یک از دو نیم کره مغز وظایف متفاوتی بر عهده دارند. نیم کره چپ مسئول تجزیه و تحلیل مسائل و مرکز تعلیم است و نیم کره  راست مغز احساسات، تخیلات و قدرت ابتکار را هدایت می کند.

برای استفاده از کل پتانسیل مغز می بایست هر دو نیم کره مغز با هم هماهنگ باشند که نوازندگان حرفه ای دارای این پتانسیل ذهنی می باشند.

جالب است بدانید که موسیقی هنری است که به دلیل تاثیرات زیاد و شگفت انگیز روی مغز انسان  برای درمان مشکلات ذهنی نیز به کار می‌رود و از طرفی می‌تواند بسیار تاثیرات مخربی را روی ذهن به جای بگذارد.

روانشناسان با توجه به هیجانات خلقی فرد موسیقی مناسب را به فرد پیشنهاد می‌دهند. همانطور که در اول مطلب ذکر کردیم هرکدام از سبک‌های موسیقی تاثیرات متنوعی را بر روی ذهن می‌گذارند؛

برای مثال موسیقی کلاسیک موجب برانگیختن و فعالیت همه قسمتهای مغز می شود درحالی که موسیقی پاپ کمتر چنین تأثیری را داراست اما برخی از آهنگها همچون برخی صداهای گوش خراش در طبیعت می‌توانند تاثیر مخربی داشته باشند و حتی موجب ایجاد غم و ناراحتی در فرد شوند.

انتخاب درست و به جای موسیقی می‌تواند تا حد زیادی در بهبود عملکرد مغز و افزایش شادی در افراد وکاهش خستگی موثر باشد؛ پس بهتر است به نوع موسیقی که قرار است گوش بدهیم توجه ویژه ای داشته باشیم تا تاثیرات مثبت موسیقی را روی ذهن و عملکرد مغزمان مشاهده کنیم.

برچسب:
یک دیدگاه بنویسید