آکادمی داریوش نخشبی
آموزش موسیقی حضوری و آنلاین
آکادمی داریوش نخشبی
آموزش موسیقی حضوری و آنلاین

نوشته های بلاگ

آموزش آکاردئون و ۱۰ سوال متدوال در این باره

آموزش آکاردئون و ۱۰ سوال متدوال در این باره

آموزش آکاردئون همیشه با سوالاتی برای هنرجویان همراه است که ما به پاسخ برخی از مهمترین آنها می‌پردازیم:

۱- آیا یادگیری ساز آکاردئون ساده است؟

به طور کلی آموزش موسیقی نیاز به علاقه و پشتکار دارد و این مسئله برای تمام سازها یکسان است.

آکاردئون نیز مانند هر ساز دیگری باید از ابتدا زیر نظر استاد آکاردئون تعلیم دیده شود و برای آن زمان گذاشته شود تا بتوان با تکنیک و استایل درست آموزش را پیش برد.

۲- گام اول برای شروع آموزش آکاردئون چیست؟

در قدم اول تهیه ساز آکاردئون نکته مهمی است که باید زیر نظر یک کارشناس موسیقی انجام شود. پس از تهیه یک ساز خوب و خوش صدا، می توان از طریق آموزشگاه موسیقی و یا تدریس خصوصی آکاردئون آموزش را آغاز کرد. در کنار آن استاد مربوطه، کتاب و لوازم مورد نیاز را به شما معرفی خواهد کرد.

۳- برای آموزش آکاردئون از چه روشی استفاده می شود؟

در ابتدای آموزش، استاد مطالب کلی و ساختار ساز را برای شما توضیح می دهد. سپس از کتب مقدماتی شروع کرده و یک سری قطعات تمرینی برای قویتر شدن انگشتان و هماهنگی دستها و در ادامه تکنیک های مختلف نوازندگی را به شما آموزش داده و به تدریج در تدریس آکاردئون پیش می رود تا پس از اتمام کتب مقدماتی به سراغ کتابهای پیشرفته تر برود.

۴-چه سنی برای یادگیری آکاردئون مناسب است؟

یادگیری آکاردئون را می توان از سن حدود ۶ سالگی آغاز کرد. یعنی پس از گذراندن دوره آموزش ارف که البته دلخواه است می توان آموزش آکاردئون را آغاز کرد. کلاس آکاردئون نیزدر اکثر آموزشگاههای ایران برگزار می شود و اساتید خوب و با تجربه ای در این زمینه مشغول فعالیت هستند.

۵- برای آموزش آکاردئون از چه کتابهایی استفاده می شود؟

کتابهای مفیدی برای آموزش آکاردئون وجود دارند که معمولا اساتید آن ها را معرفی کنند که از داخل آن قطعات و آهنگهای مختلف آکاردئون آموزش داده می شود.

۶- روزانه چند ساعت زمان برای تمرین آکاردئون مناسب است؟

تمرین آکاردئون باید هر روز و بصورت مداوم و تا حد مقدور در ساعات مشخصی از روز انجام شود. این نظم و انضباط در تمرین، باعث پیشرفت هنرجو خواهد شد.

روزانه حدود ۱ ساعت زمان برای تمرین خوب است که البته با توجه به اهداف و سن و شرایط هنرجویان متفاوت است. مفید بودن زمان تمرین و همچنین تمرکز کامل داشتن در حین تمرینات از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

۷- شرایط و لوازم موردنیازبرای آموزش آکاردئون چیست؟

اولین نکته ای که در این زمینه باید ذکر شود علاقه داشتن به آکاردئون است. یک معلم موسیقی حرفه ای به محض اینکه متوجه شد شاگردش به آکاردئون علاقه ندارد، باید بدون رودربایستی عذر او را بخواهد تا نه وقت خود و نه وقت شاگردش را بیهوده تلف نکند.

پس از علاقه و تمرین، مراحل بعدی خرید ساز، تهیه دفتر نت و کتاب، تهیه لوازم جانبی آکاردئون و در مرحله آخر هماهنگی با معلم آکاردئون است.

۸- ساز آکاردئون را چگونه و از کجا تهیه کنیم؟

سعی کنید ابتدا استاد خود را مشخص کنید و سپس با راهنمایی و هماهنگی استاد اقدام به تهیه ساز کنید.

مهمترین مراکز فروش ساز آکاردئون در میدان بهارستان می باشند که تنوع و قیمتهای مختلفی در آنجا وجود دارد.

همچنین از طریق فروشگاه‌های اینترنتی مانند دیجی کالا نیز میتوانید اقدام به خرید ساز کنید که البته باز هم تاکید می شود که خرید ساز، زیر نظر یک استاد مجرب انجام شود.

آکاردئون های اروپای شرقی و آلمانی معمولا کیفیت و قیمت بالاتری دارند و از جمله برندهای معتبر می توان به رولند و هوهنر اشاره کرد.

۹- مدت زمان یادگیری آکاردئون چقدر است؟

آکاردئون جزء سازهایی است که یادگیری آن مانند هر ساز دیگری نیاز به تمرین و پشتکار فراوان دارد. به همین دلیل نمی توان زمان مشخصی را برای فراگیری آن تعیین کرد و این مسئله بستگی به استعداد موسیقی و میزان تمرین روزانه هنرجویان دارد.

ولی به طور متوسط ۲ تا ۳ سال زمان نیاز است تا هنرجو بتواند روی ساز خود مسلط شده و قطعات مختلف را بنوازد.

۱۰- کلاس‌های آکاردئون هفته ای چند جلسه و زمان آن چقدر است؟

کلاس های آکاردئون معمولا بصورت هفته ای ۱ تا ۲ جلسه و زمان هر جلسه نیز ۳۰ دقیقه می باشد. این شرایط قابل تغییر است و هنرجو می تواند با توجه به برنامه و ساعات آزاد خود، زمان هرجلسه یا تعداد جلسات هفتگی را افزایش دهد تا بتواند دوره خود را سریعتر پیش ببرد، البته این مسئله با هماهنگی و نظر استاد تعیین می شود.

برچسب:
یک دیدگاه بنویسید