برترین پیانیست های جهان
برترین پیانیست های جهان چه کسانی هستند؟
از زمان اختراع پیانو تا امروز حدود سه قرن میگذرد. در این سه قرن چهرههایی درخشان در عرصهی نوازندگی پیانو ظهور کرده و نام خود را در تاریخ ثبت کردهاند شاید نام برخی از این هنرمندان برای شما هم آشنا باشد. اگر مایلید با مهمترین نوازندگان پیانو آشنا شوید، با ما همراه باشید.
لیف اووه اندسنس Leif Ove Andsnes ۱۹۷۰
لیف اووه اندسنس (Leif Ove Andsnes) پیانیست نروژی است که شهرتش بیشتر بهخاطر ضبطهایش از کنسرتوهای پیانوی بتهوون با ارکستر مجلسی مالر است. نقدی که در مجلهی موسیقی گرامافون منتشر شد این مجموعه کار اندسنس را «موفقیتی بیسابقه» خواند.
مارتا آرگریچ Martha Argerich ۱۹۴۱
مارتا آرگریچ پدیدهای در جهان پیانو، در سال ۱۹۶۴، جایزهی شوپن را در سن ۲۴ سالگی از آن خود و همه را شگفتزده کرد. امروز او مهمترین پیانیست زنده در جهان است که بلیت کنسرتهایش در دقایق اول به فروش میرسد.
کلودیو آرائو Claudio Arrau ۱۹۰۳-۱۹۹۱
آرائو پیانیستی اهل شیلی بود که پیش از آن که خواندن و نوشتن بیاموزد میتوانست نتهای موسیقی را بخواند. مدتها بعد این نوازنده آثاری مثل اتودهای فرانتس لیست را بهخوبی مینواخت. اما شهرت او در حقیقت بهخاطر تفسیر موسیقی بتهوون است. کالین دیویس (Calin Davis) رهبر پیشین ارکستر لندن دربارهی او میگوید: صدای (ساز) او شگفتانگیز و متعلق به خود اوست. وفاداری او به لیست بیش از اندازه است و موسیقی لیست را بیش از هر کس دیگری در جهان گرامی داشته.
ولادیمیر اشکنازی ۱۹۳۷ Vladimir Ashkenazy
اشکنازی از وزنههای موسیقی کلاسیک جهان است. او در روسیه متولد شده و شهروندی دو کشور ایسلند و سویس را دارد. او هنوز هم به عنوان یک پیانیست و رهبر ارکستر، در نقاط مختلف دنیا اجراهای خود را دارد. این پیانیست روسیتبار در سال ۱۹۶۲ برنده جایزه بینالمللی رقابت چایکوفسکی (بهصورت مشترک (با جان اوگدون)) شد و یک سال پس از آن در لندن به اجرای زنده پرداخت.
اشکنازی صاحب صفحههای گرامافونی است که شامل همهی آثار راخمانینوف و شوپن، سوناتهای بتهوون، کنسرتوهای پیانو موتسارت و همچنین آثار الکساندر اسکریابین (Alexander Scriabin) و پروکفیف است. او با همهی نامهای بزرگ قرن ۲۰ از جمله رهبران ارکستری چون گئورگ شولتی، زوبین مهتا و برنارد هایتینک کار کرده است.
دانیل بارنبویم ۱۹۴۲Daniel Barenboim
دانیل بارنبویم پیانیست آرژانتینیاسرائیلی است. شهرت بینالمللی بارنبویم تا حدی به خاطر کار (مشترک) او با ارکستر دیوان غربیشرقی است. البته او برخی از بهترین صفحههای گرامافون موجود در جهان را تولید کرده و از این جهت نام خود را در تاریخ ثبت کرده است.
لودیگ وان بتهوون ۱۸۲۷-۱۷۷۰ Ludwig van Beethoven
کارل لودویگ جانکر، آهنگساز همعصر بتهوون دربارهی او میگوید: «نوازندگی بتهوون با شیوهی رایج و معمول تفاوت بسیاری دارد و به نظر میرسد در این حوزه او برای خود مسیر جداگانهای انتخاب کرده و بهنوعی ساختارشکن بوده است.» اگرچه ما صفحهای از اجرای بتهوون در دست نداریم، اما موسیقی ناب و خلاقانهای که او برای پیانو نوشته و گفتههای افرادی که موسیقی او را شنیدهاند به ما رسیده است.
آلفرد برندل ۱۹۳۱ Alfred Brendel
«من اگر به سنتی تعلق داشته باشم، آن سنتی است که در آن اثر هنری به نوازنده بگوید که چه کار کند، نه اینکه نوازنده بگوید که قطعه چطور باید باشد.»
این جملات آقای برندل است، کسی که در (شناخت) موسیقی همهی دورهها دستی دارد، اما جایگاه و شهرتش مشخصا بهخاطر تفسیرهایش از هایدن، موتسارت، بتهوون، شوبر، براهم و لیست است.
فردریک شوپن ۱۸۴۹-۱۸۱۰ Frédéric Chopin
مشهورترین آهنگساز لهستان و از بزرگترین استادان پیانو در زمانهی خود بود. بخش اعظم مهارت شوپن در موسیقی در اجراهای تکنوازی بود، اما متاسفانه از اجراهای او هیچ نسخهی ضبطشدهای به ما نرسیده است و همانطور که میدانیم نخستین تجربههای ضبط صدا در دههی ۱۸۶۰ اتفاق افتاد.
یکی از معاصران شوپن گفته: درست است که شوپن موسس یک مدرسهی پیانو و یک مدرسهی آهنگسازی است. اما هیچ چیز با درخشانی و شیرینی پرلودهای این آهنگساز برای پیانو و کارهای اصیل، متمایز و لطیف او برابری نمیکند.
گلن گولد ۱۹۸۲-۱۹۳۲ Glenn Gould
اگر از ابتدای تاریخ نوازندگی پیانو یک پیانیست باشد که طرفدارن موسیقی کلاسیک را به چند دسته تقسیم کرد، او کسی نیست جز گلن گولد. شهرت این پیانیست کانادایی بیشتر بهخاطر اجراهایش از موسیقی باخ و به طور خاص قطعهی واریاسونهای گلدبرگ است. او عادت داشت هنگام نوازندگی زیر لب آوازهایی زمزمه کند و همچنین یک صندلی کوچک داشت که در همه کنسرتهایش همراه او بود.
مایرا هس ۱۹۶۵-۱۸۹۰ Myra Hess
مایرا هس، پیانیست انگلیسی، در سن ۱۲ سالگی توانست بورسیه آکادمی رویال موسیقی را به دست بیاورد. او در ۱۷ سالگی با رهبر ارکستر مشهور، سر توماس بکام روی صحنه رفت. اما شهرت اصلی این پیانیست سری کنسرتهایی بود که در زمان جنگ جهانی دوم در گالری ملی انگلستان در لندن اجرا کرد. در آن زمان سالنهای اجرای موسیقی در لندن از ترس بمباران شدن و کشته شدن انبوه تماشاگران بسته شده بود. از این رو هس به این فکر افتاد که از گالری لندن بهعنوان سالنی برای کنسرتها استفاده کند. این سری کنسرتها شش سال و نیم ادامه پیدا کرد و خود هس در ۱۵۰ کنسرت اجرا داشت.
ولادیمیر هورویتس ۱۹۸۹-۱۹۰۳ Vladimir Horowitz
این پیانیست اوکراینی را برخی بهترین پیانیست تاریخ میدانند. او فعالیت حرفهای خود را در سال ۱۹۲۰ در یک رسیتال تکنوازی در خارکیو شوروی آغاز کرد. در سال ۱۹۲۵ به شهرت چشمگیری رسید. او به قصد یادگیری در جوار آرتور اشنابل در برلین به سمت غرب رفت، اما سرانجام یادگیری را رها کرد و به آمریکا رفت. در سال ۱۹۲۸ در تالار کارنگی نیویورک به اجرا پرداخت و در نهایت شهروند آمریکا شد. هورویتس به اجرای آثار دورهی رمانتیک از جمله موسیقی شوپن، راخمانینف و شومان مشهور است.
سویاتوسلاو ریختر ۱۹۹۷-۱۹۱۵Sviatoslav Richter
ریختر جزء معدود پیانیستهای توانمند روسی بود که در اواسط قرن ۲۰ ظهور کرد. او را میتوان در زمره هنرمندانی دانست که بر سر عنوان بهترین پیانیست قرن با یکدیگر رقابت میکردند.
اگرچه ریختر چندان موافق ضبط موسیقی نبود، اما بهترین آلبومهای او ضبطهایی از اجراهای زندهاش بودند: اجراهای آمستردام در سال ۱۹۸۶، نیویورک در سال ۱۹۶۰ و لایپزیگ در سال ۱۹۶۳.
فرانتس لیست ۱۸۸۶-۱۸۱۱ Franz Liszt
این آهنگساز و پیانیست بزرگ مجارستانی بر سر لقب «بزرگترین استاد پیانو قرن ۱۹» با شوپن رقابت میکرد. از مشهورترین آثار او میتوان به «سالهای زیارت»، «سونات پیانو در سی مینور» و «والس مفیستو» اشاره کرد.
ولفگانگ آمادئوس موتسارت ۱۷۹۱-۱۷۵۶ Wolfgang Amadeus Mozart
شاید نتوانیم لقب برترین پیانیست را به کار ببریم، اما به جرات میتوانیم بگوییم که موتسارت از هیچ یک از پیانیستها در طول تاریخ چیزی کم ندارد.
موریزیو پولینی ۱۹۴۲ Maurizio Pollini
«این پسر از همهی ما بهتر پیانو میزند!»
این جملهی آرتور روبینشتاین دربارهی پولینی است وقتی که در سال ۱۹۶۰ جایزهی بینالمللی شوپن را از آن خود کرد. از آن زمان شهرت پولینی روزبهروز بیشتر شد تا جایی که او امروزه از بهترین پیانیستهای زمان ما به شمار میرود که با رهبران ارکستری همچون کلودیو آبادو و ارکستر فیلارمونیک وین اجرا داشته است.
در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱، پولینی پروژهای در مرکز ساوت بانک لندن اجرا کرد که در آن پنج سری کنسرت از موسیقیهای باخ تا اشتوک هاوزن برگزار کرد.
آرتور روبینشتاین ۱۹۸۲-۱۸۸۷ Arthur Rubinstein
پیانیست آمریکاییلهستانیای است که اغلب از او با عنوان بهترین اجراکنندهی آثار شوپن یاد میشود. او در ۱۳ سالگی همکاری خود را با ارکستر فیلارمونیک برلین آغاز کرد. او نزد یکی از شاگردان لیست به نام کارل هاینریش بارت آموزش میدید، بنابراین میتوان او را بخشی از سنت یک پیانیست بزرگ به حساب آورد.
سرگئی راخمانینف ۱۹۴۳-۱۸۷۳Sergei Rachmaninov
با نگاهی به اتودها و کنسرتوهایی که راخمانینف نوشته است، میتوانیم دریابیم که او نتهای پیانو را تا نت سیزدهم (یعنی ۵ نت بیشتر از نتهای یک اکتاو) به کار میگرفت. خوشبختانه آثار ضبطشدهای از این هنرمند به دست ما رسیده است، کسی که روبینشتاین دربارهاش میگوید: صدای پیانوی او، طلایی و زنده است، گویی که صدای قلبش است.
کلارا شومان ۱۸۹۶-۱۸۱۹ Clara Schumann
کلارا، ستارهی زمان خود، از معدود زنان پیانیستی بود که در قرن ۱۹، آن عصر مردانه، پا به عرصهی رقابت گذاشته بود. استعداد موسیقی او از شوهر آهنگسازش هم بیشتر بود! یکی از منتقدین معاصر این نوازنده، او را موزیسینی تاریخساز مینامد. سادهترین قطعهها و معمولیترین موتیفها در دستان توانمند او معنادار میشدند و رنگ و بویی هنرمندانه میگرفتند.
جان ایو تیبوده ۱۹۶۱ Jean-Yves Thibaudet
ولادیمیر هوروویتس بزرگ، پیانیست اوکراینی، دربارهی تیبوده میگوید: انگشتهایش با اثر Faust Walts لیست کاری میکند که انگشتهای من نمیتواند!
میتسوکو اوچیدا ۱۹۴۸ Mitsuko Uchida
این پیانیست ژاپنیانگلیسی بهتازگی اهمیت خود را به دنیای موسیقی نشان داده است. او نخستین رسیتال خود را در سن ۱۴ سالگی در وین، شهری که در آن درس میخواند، اجرا کرد. اوچیدا علاوه بر شهرتی که در اجرای آثار موتسارت، بتهوون و شوپن داشت، صفحههایی از آثار شوبرت و شومان در سطح جهانی تولید کرده است.
لانگلانگ Lang Lang
لانگلانگ با سبک غیر قابل تقلید خود جهان موسیقی کلاسیک را تغییر داد. هزاران کودک در چین، پیانو را تحت عنوان چیزی به اسم Lang-Lang effect میآموزند. تاثیر او بر صحنهی موسیقی کلاسیک انکارناپذیر است. چه سبکش را بپسنیدم چه نه.