آکادمی داریوش نخشبی
آموزش موسیقی حضوری و آنلاین
آکادمی داریوش نخشبی
آموزش موسیقی حضوری و آنلاین

نوشته های بلاگ

حقایقی درباره ساز پیانو

۱۴ فروردین ۱۴۰۰ پیانو,سازشناسی
حقایقی درباره ساز پیانو

ساز پیانو از هارپسی کورد نشات گرفته است و از آن زمان به شکل‌های مختلفی مانند پیانو گراند، پیانو دیواری، پیانو دیجیتال و درنهایت کیبوردها و سینت سایززرها و همچنین پیانوهای هیبریدی پا به دنیای موسیقی نهاده است. پیانو یکی از سازهای پر طرفدار است.

۱- پیانو سازی است که ۷۵۰۰ قطعه آن هماهنگ با هم کار می کنند تا صدایی با کیفیت عالی ارائه دهند و موسیقی را گوش نواز کنند. هنگامی که کلیدها فشرده می شوند، تمام این قطعات در ضربه زدن چکش ها به سیم ها تاثیر می گذارند. این بخش به عنوان اکشن پیانو شناخته می شود.

۲- این ساز به ظاهر ساده در واقعیت آنقدرها هم آسان نیست. بیش از ۱۲۰۰۰ قطعه دارد که ۱۰۰۰۰ آن حرکت می کنند. به خاطر وجود این قطعات متحرک است که پیانو در سال چندین بار نیاز به تنظیم و کوک پیدا می کند.

۳- وقتی یک پیانو نو می خرید، باید حداقل ۴ بار در طول سال اول استفاده، آن را تنظیم کنید. با تغییر دما و شرایط آب و هوایی، پیانو ممکن است از کوک خارج شود. اما پس از این یک سال، حداقل دو بار در سال نیاز به تنظیم پیدا خواهد کرد.

۴- در فرآیند اصلی پیانو، صدا با ضربه چکش به سیمها صدا تولید می شود که باعث ایجاد ملودی برای گوشهایتان می گردد. با اینکه در تمام ساختار پیانو سیمهای بسیاری به کار رفته است اما به خاطر اینکه در مکانیزم تولید صدا از چکش استفاده می شود، این ساز در دسته سازهای کوبه ای قرار می گیرد.

۵- پیانو ۲۳۰ سیم لازم دارد تا بتواند طیف گسترده ای از اصوات را تولید کند. این سیم ها در پیانو کنسرتهای بزرگ، فشاری نزدیک به ۳۰ تن را تحمل می کنند. حتی در برخی از پیانو های استاندارد این کشش به ۲۰ تن می رسد.

۶- واژه گراند، اولین بار در سال ۱۷۷۷ به کار برده شد و قدیمی ترین پیانو در سال ۱۷۷۲ در بریتانیا توسط فردی به نام American Backers ساخته شد.

۷- کلمه پیانو در واقع از واژه “Pianoforte” مشتق شد که نام کوچکترین ساز ایتالیایی است. واژه piano به معنای بی صدا وforte به معنای بسیار است و پیانو به این دلیل اینطور نامگذاری شد که هنگام نواختن، صدا یا موسیقی ملایم و آرامش بخشی تولید می کند.

۸- پیانو بدون شک سازی همه کاره در میان اعضای خانواده خود است و پادشاه سازها به حساب می آید. یک پیانیست می تواند از کمترین تا بیشترین محدوده نت ها را بنوازد. حتی پیانو این قابلیت را دارد تا با محدوده نت گسترده ای که دارد، صدای ارکستر کاملی تولید کند. پیانو یکی از سازهایی است که می تواند ملودی و همنوازی را همزمان ارائه دهد.

۹- پیانو از تاریخچه غنی برخوردار است اما در مقایسه با سایر سازهای کوبه ای، نسبتا ساز جدیدتری به حساب می آید. اولین پیانو در سال ۱۶۹۸ توسط فردی به نام Bartolomeo Cristofori در ایتالیا اختراع شد.

۱۰- جنس کلیدهای پیانو معمولا از عاج فیل ساخته می شدند، اما از سال ۱۹۴۰ تا کنون بیشتر از پلاستیک ساخته می شوند و خیلی از عاج برای ساخت آنها استفاده نمی شود.

۱۱- پیانوهای کنسرت گراند متوسط دارای وزنی بیش از ۶۳۰ کیلو گرم و ارتفاع ۵۳۷ سانتیمتر می باشند که باعث می شود پیانیست در مقابل این ساز بسیار بزرگ، کوچک دیده شود.

۱۲- اکشن یک پیانو گراند سریعتر از یک پیانو دیواری یا عمودی است زیرا یک اهرم تکرار وجود دارد که پیانیست را قادر می سازد تا بدون رها شدن کامل کلید، نت را تکرار کند. در حالیکه در اکشن تنظیم مجدد عمودی، لازم است کلید کامل بالا بیاید.

۱۳- اگر به دنبال تحصیلات عالی موسیقی هستید، صرفنظر از سازی که برای رشته اصلیتان انتخاب می کنید، در اکثر برنامه ها لازم است به اندازه نیم ترم دروس مربوط به پیانو را بگذرانید.

۱۴- تنها در ایالات متحده آمریکا بیش از ۱۸ میلیون پیانیست غیر حرفه ای و بیش از ۱۰ میلیون پیانو وجود دارد.

۱۵- شرکت اشتان وی از سال ۱۸۵۳ تولید کننده پیانو بوده است و پیانوهای گراند این برند بیش از ۱۰۰ هزار دلار قیمت دارد.

۱۶- بزرگترین پیانو جهان توسط یک تنظیم کننده پیانو نیوزیلندی به نام آدریان مان ساخته شد که طول آن ۷ متر و وزنش ۱.۴ تن است. این مرد ۲۵ ساله ۴ سال وقت صرف ساختن این پیانو کرد.

۱۷- گران قیمت ترین پیانوهای دنیا، طراحی شفافی دارند و به همین خاطر به آنها پیانوهای کریستالی گفته می شود. این پیانو توسط شرکت کانادایی هاینزمن ساخته شده است و با نوازندگی یک پیانیست چینی به نام لنگ لنگ در بازیهای المپیک بجینگ سال ۲۰۰۸ به همگان معرفی شد. این پیانو بعدها در یک مزایده به قیمت ۳.۲۲ میلیون دلار فروخته شد.

۱۸- آیا می توانید تصور کنید پیانویی از یخ ساخته شده باشد؟ جالب است اگر بدانید در سال ۲۰۰۴ در بیستمین فستیوال بین المللی مجسمه های یخی، پیانویی ارائه شد که کاملا از یخ ساخته شده بود.

۱۹- در همین قرن اخیر، بیش از ۵۰۰۰ مدل پیانو در بازار فروخته شده است. اکثر آنها می توانند در خانه ها، مدارس، کلیساها و سایر مکان ها مورد استفاده قرار گیرند.

۲۰- تحقیقات و بررسی های مختلفی نشان می دهند که مغز پیانیستها به طور موثری بهتر از سایرین کار می کند. همچنین ثابت شده کودکانی که پیانو یاد می گیرند، در مدرسه عملکرد بهتری دارند. دلیل آن یادگیری زبان موسیقی، ایجاد نظم و انضباط در تمرین ها، هماهنگی بهتر دست و چشم و خلاقیت و تقویت مهارتهای اجتماعی است.

یک دیدگاه بنویسید