آکادمی داریوش نخشبی
آموزش موسیقی حضوری و آنلاین
آکادمی داریوش نخشبی
آموزش موسیقی حضوری و آنلاین

نوشته های بلاگ

استفاده از آکاردئون در موسیقی سنتی کشورهای مختلف

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ آکاردئون,سازشناسی
استفاده از آکاردئون در موسیقی سنتی کشورهای مختلف

آکاردئون در انواع مختلف ژانرهای موسیقی، عمدتاً در موسیقی سنتی و عامه پسند است. در بعضی مناطق، مانند اروپا و آمریکای شمالی، این موسیقی عمدتا به موسیقی سنتی، محلی و قومی محدود شده است.

استفاده از آکاردئون در موسیقی سنتی

در مناطق دیگر مانند مکزیک، این ساز در ژانرهایی مانند Norteño بسیار محبوب است و در برزیل، این یک ابزار ثابت در سبک های موسیقی محبوب به عنوان Sertanejo و Forró.

در موسیقی هنری از آن در موسیقی جاز استفاده می شود.

 نماینده برجسته آکاردئونیست آمریکای شمالی فرانک ماروکو و رونویسی از رپرتوار موسیقی اپرا و سبک کلاسیک بوده است.

استفاده از آکاردئون در موسیقی سنتی

پس از اختراع آکاردئون در سال ۱۸۲۹، محبوبیت آن در سراسر جهان گسترش یافت.

هنگامی که پولکا در بهار ۱۸۴۴ در پاریس و لندن رواج یافت، به سرعت در بقیه جهان پخش شد.

در مارس ۱۸۴۴، پولکا-مانیا پاریس را فراگرفت. مردم عادی، خدمه، کارگران و هر کسی که زیاد گرفتار نبود در خیابان‌های پایتخت و بعد در بوردو و سایر شهرهای فرانسه مشغول رقص پولکا بود.

یک هفته بعد از آن، بسرعت در لندن رواج یافت و از این دو مرکز بزرگ مد، پولکا به سرعت در بقیه جامعه فرانسه و انگلیس به سمت بالا و به سایر نقاط جهان منتقل شد.

به غیر از مدت زمانی کوتاه از ۱۸۳۰ و ۱۸۴۰ که آکاردئون توسط اشراف فرانسه هنگام کنسرت های موسیقی سالن شنیده شد، این ساز همیشه با مردم عادی همراه بوده است.

آکاردئون توسط موج های اروپاییان که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن ۲۰ به مناطق مختلف جهان مهاجرت کردند، در سراسر جهان پخش شد.

آکاردئون در اواسط قرن ۱۹ به دلایل زیادی موردعلاقه نوازندگان عام قرار گرفت.

محبوبیت ساز جدید [در میان توده های عمومی] ناشی از ویژگی های منحصر به فرد آن بود.

اولا ، بلندی صدای آکاردئون بود که به راحتی حتی در شلوغ ترین کافه ها صدای این ساز بالاتر از صدای پاها هنگام رقص شنیده می شد.

همچنین آکاردئون با داشتن باس و آکورد در سمت چپ و دکمه های مخصوص ملودی در سمت راست، نمونه کوچکی از “یک گروه موسیقی” بود و شما هم می‌توانستید آواز بخوانید و هم ریتم را با پاهای خود ضرب کنید.

این ساز نیازی به تنظیم نداشت و همیشه آماده نواختن بود و حتی اگر ملودی را از دست داده باشید ، به نظر خوب می رسد. “

از زمان اختراع، آکاردئون به طور گسترده ای در سبک های مختلف موسیقی مختلف در سراسر جهان ادغام شده است، از پولکا اروپا و کلمبیایی والناتو تا کره‌ای موسیقی تروت.

اگرچه به ندرت دیده می شود که بسیاری از موسیقی های باندباند اولیه (باند های نوسان دهنده مانند گلن میلر) دارای قسمت پیانو با علامت “آکاردئون پیانو/ پیانو” باشد.

گاهی اوقات، برخی از سبک های موسیقی سنتی حتی ممکن است به نوع خاصی از آکاردئون گره خورده باشند، مانند آکاردئون شرامل برای شراملموزیک، Trikitixa برای موسیقی باسک یا آکاردئون دکمه ای ۱۵۱به موسیقی مکزیکی و norteño موسیقی. نام بردن از کشوری که آکاردئون در سنت موسیقی آن نقش مهمی نداشته باشد، دشوار خواهد بود.

برچسب:
یک دیدگاه بنویسید