آکادمی داریوش نخشبی
آموزش موسیقی حضوری و آنلاین
آکادمی داریوش نخشبی
آموزش موسیقی حضوری و آنلاین

نوشته های بلاگ

حقایق جالب درباره آکاردئون ساز ماندگار و خوش صدا

۲۸ بهمن ۱۳۹۹ آکاردئون,سازشناسی
حقایق جالب درباره آکاردئون ساز ماندگار و خوش صدا

با بررسی چند حقیقت درباره ساز آکاردئون درمی یابیم که دانشگاه های خاص، موزه ها و تک نوازها به اینکه ساز آکاردئون عمر طولانی داشته باشد، کمک کرده اند. 

۱- آکاردئون ها جزو سازهای بادی زبانه آزاد هستند که صدا را از طریق باز و بسته کردن بلوهای (قسمت ارتجاعی) چین دار تولید می کنند. نواک ها از طریق دستکاری کلیدها یا دکمه ها با انگشت، ضمن اینکه بلوها به حرکت در آورده می شوند، کنترل می گردند.

 

۲- آکاردئون ها می‌توانند دیاتونیک باشند که با دکمه ها کنترل شده و معمولا در موسیقی های فولک مورداستفاده قرار می‌گیرد و یا می توانند کروماتیک باشند که با کیبوردی شبیه پیانو کنترل می شوند و در ژانرهای مختلف موسیقی مثل جاز یا موزیک کنسرتها مورد استفاده قرار می گیرند.

 

۳- کاسترفیداردو در ایتالیا مرکز کارخانه های آکاردئون سازی است. چندین شرکت تولیدکننده آکاردئون مثل Borsini، Bugari، Castagnari، Excelsior، Menghini، Pigini، Scandalli، Victoria وZero Sette در اینجا قرار گرفته اند.

 

۴- فرانز والتر از شهر وینا، اولین آکاردئون کروماتیک را در دهه ۱۸۵۰ ساخت.

 

۵- اولین آکاردئون کروماتیک دکمه ای، ۴۶ دکمه برای دست راست دارد. این دکمه ها در سه ردیف سوم مینور که در هر ردیف یک نیم پرده قرار دارد، چیده شده اند. بخش بیس هشت دکمه دیاتونیک دارد که بین تک نتهای بیس و آکوردهای دو نت تقسیم شده اند.

 

۶-در اوایل قرن بیستم، آکاردئون در تمام دنیا در موسیقی های سنتی، کافه ها، سالنهای رقص و تالارهای موسیقی شناخته شده است.

 

۷- هوگو هرمن اولین قطعه موسیقی اش را برای تک نوازی آکاردئون با نام Sieben neue Spielmusiken در سال ۱۹۲۷ نوشته است.

 

۸- یکی از آهنگسازان برجسته موسیقی جدید در زمینه آکاردئون، وولفگانگ جاکوبی (۱۸۹۴-۱۹۷۲) است.

 

۹- ارنست هانر در سال ۱۹۳۱ در شهر تروسینگن اولین آکادمی رسمی دولتی با نام Harmonika-Fachschule را به کمک Hermann Schittenhelm، Armin Fett و Ly Braun راه اندازه و سرپرستی کرد.

 

۱۰- آکاردئونها در تمام دنیا شناخته شده اند. چین به خاطر سازهای بادی بدون زبانه (شنگ ها) از هزاره دوم قبل از میلاد شناخته و به کارخانه عمده این ساز بدل شده است.

اما آکاردئون تاریخچه دیرینه ای در آفریقا دارد، یعنی جایی که این ساز اولین بار در قرن ۱۹ ام همراه با ملوانان آفریقای جنوبی و اروپایی ها، تاجران و مهاجران به شهرهای ساحلی رسید و در این سرزمین توسط کارگران مهاجر حفظ شد.

برچسب:
یک دیدگاه بنویسید