آکادمی داریوش نخشبی
آموزش موسیقی حضوری و آنلاین
آکادمی داریوش نخشبی
آموزش موسیقی حضوری و آنلاین

نوشته های بلاگ

نگهداری از آکاردئون و شناخت موسیقی آن

۱۷ اسفند ۱۳۹۹ آکاردئون
نگهداری از آکاردئون و شناخت موسیقی آن

برای قسمت تربل آکاردئون، نتهای موسیقی بر اساس کلید سل (کلید تربل) نوشته شده اند. بخش بیس، به استثنای آکاردئون با سیستم بیس استرادلا، بر اساس کلید بیس نوشته شده است. به جای نوشتن تمام آکوردها، نمونه آکورد برای نتها نوشته شده است:

M در نت= آکوردهای ماژور

m در نت = آکوردهای مینور

۷ در نت = آکورد هفتم

D در نت = آکورد کاسته (Diminished)

نگهداری از آکاردئون

فهرست زیر حاوی نکاتی درباره مراقبت و نگهداری از آکاردئون توسط موسیقیدانان حرفه ایست که در روز ساعتها از آن استفاده می کنند.

اگر این دستورالعملها را رعایت کنید، نه تنها طول عمر آکاردئونتان را بیشتر می کنید بلکه در هزینه های تعمیر که می تواند گزاف باشد، صرفه جویی خواهید کرد. البته به یاد داشته باشید که اگر آکاردئونتان صدمه دید، آن را نزد یک تعمیرکار ماهر و معتبر ببرید.

۱- از تمیزی و سالم بودن آکاردئون تان اطمینان حاصل کنید. با سازی که به شما حس خوبی می دهد عملکرد بهتری داشته و بهتر تمرین می کنید.

 

۲- همیشه آکاردئونتان را در جای خشک و گرم نگه دارید و آن را یک شب در ماشینتان رها نکنید و یا حواستان باشد آن را نزدیک به وسایل گرمایشی قرار ندهید. حرارت شدید می تواند به زبانه های آکاردئون آسیب برساند.

 

۳- هنگامی که آکاردئون را از جعبه اش در می آورید، مراقب باشید. مطمئن شوید به کلیدهای بیس و تربل آن آسیب نرسانده اید. بهترین راه برای یادگیری نحوه کار با آن، عمل کردن به شیوه آکاردئونیستهای با تجربه یا یک فروشنده این ساز است.

 

۴- هنگامی که از آکاردئون استفاده نمی کنید و در جعبه اش قرار دارد، باید آن را با احتیاط روی زمین بگذارید. انداختن آن از فاصله چند سانتیمتری هم می تواند بلوکه زبانه را از جایشان در آورده یا ترتیب پدها (Valve) و مکانیزم بیس ها را به هم بریزد.

 

۵- از قرار دادن آکاردئون در مکانهایی که ممکن است سایرین به آن آسیب بزنند، خودداری کنید. خسارت خیلی متوجه صاحب آکاردئون نخواهد بود، بلکه شخص دیگری که به آن ضربه زده باید غرامت بپردازد.

برچسب:
یک دیدگاه بنویسید