مقایسه آکاردئون پیانو و آکاردئون
آكاردئون پيانو های دكمهدار معمولاً سنگينتر از squeezeboxهای كوچكتر هستند، و با دو تسمه براي شانهها براي سهولت بالانس كردن وزن و كنترل بيشتر bellows در حال نشستن و جلوگيري از افتادن ساز در حالت ايستاده استفاده ميشوند.
ساير آكاردئونها، همانند آكاردئون دكمه دار دياتونيک، تنها يك تسمه شانه تک و تسمه انگشت شست راست دارند.
تمامي آكاردئونها يك تسمه چرمي (غالباً قابل تنظيم) روي مانوال دست چپ دارند تا دست نوازنده در حين نواختن و در هنگام كشيدن bellow در جاي خودش قرار بگيرد.
همچنين تسمههايي بالا و در زير bellows براي نگه داشتن آن به صورت محكم در هنگاميكه ساز نواخته نميشود، وجود دارد.
آكاردئونهاي تركيبي مختلف مابين سازهايی با صفحات دكمه مختلف و عملكردهای مختلف ايجاد شدهاند.
تنها چندين عدد از آن ها باقي مانده است:
آكاردئون Schrammel در موسيقي مجلسی وين و كلزمر استفاده شد، كه صفحه دكمه تربل از آكاردئون دكمه كروماتيک و صفحه دكمه بايسونوريک باس دارد، مشابه با آكاردئون دكمه اي دياتونيک.
هارمونيكاي Steirische نوعي از آكاردئون دكمهای دياتونيک بايسونوريک ويژه موسيقی فولک آلپاين اتريش، جمهوري چک، اسلوونی، ايالت باواريای آلمان و تيرول جنوبي ايتاليايی.
ارگان سوئيسي كه معمولاً دكمههاي تربل دياتونيك ۳ رديفه و ۱۸ دكمه باس يونيسونوريك در يك ترتيب باس/آكورد- يك زير مجموعه از سيستم استرادلا در ترتيب معكوس همانند باس بلژيكي دارد.
بهترين آكاردئونها هموراه كاملاً دستساز هستند. بويژه زبانهها، زبانههای كاملاً دستساز كيفيت صداي بسيار بهتري نسبت به آكاردئونهاي ساختهشده اتوماتيک دارند.
برخي دست به بهبود اكاردئونها در جهت ايجاد صداي خالصتري از سازهاي low-end زدهاند. همانند آكاردئونهايي كه توسط يوتوكا اوسوني که هنرمندی ژاپنی است، بهينهسازي شدند.
تنها بخشي از ساختن يک آكاردئون فرايندي اتوماتيک است. بعبارتی ديگر، تمامي اكاردئونها دستساز هستند، از آنجاكه همواره برخي از فرايندهای عمومي شامل ساختن قسمتهاي منحصربهفرد، نصب زيرمجموعهها، مونتاژ كردن تمامي ساز و تزئين و بسته بندي نهايي.
مراكز معروف ساخت ساز اکاردئون شهرهاي ايتاليا استرادلا، كسل فيدارد و … است.